Themadienst: ‘Wie is Jezus?
(Deel 5 uit de serie ‘Houvast vinden’)

Hierboven zie je een soort ‘graffiti’ in het Rome van omstreeks 200 n. Chr. Het is een spotprent, op een muur getekend. Je ziet een kruis, met daarop een man met ezelskop.
Daarnaast is een jongentje getekend die in aanbidding voor het kruis staat.
In schots en scheve letters staat er dan in het Grieks bij: ‘Alexamenos sebete theon’, dat betekent: Alexamenos aanbidt zijn God.
Hier kun je zien hoe men tegen een gekruisigde aankeek: zo iemand is een ezel.
Maar nog belangrijker: Hieraan kun je zien hoe dwaas en belachelijk men het vond, om juist een gekruisigde te vereren als God. Een ezelskop is een symbool van dwaasheid.
Dat God in Jezus Zelf het oordeel draagt – dat blijft aanstootgevend.
Het is niet eenvoudig om het belang van Jezus’ werk en de centrale rol van het kruis uit te leggen aan christenen en niet-christenen.
Er is een verlossingsplan en in dat plan is de persoon van Jezus cruciaal. Maar waarom kunnen we onszelf niet verlossen? En als we onszelf niet kunnen verlossen, hoezo kan een ander mens dat wel doen? Of is Jezus soms meer dan een mens? En zo ja: welke rol vervult Hij dan precies in het verlossingsplan van God? Is het niet wreed dat God het offer van Zijn Zoon Jezus nodig heeft om ons te verlossen? Is het niet oneerlijk dat iemand anders opdraait voor onze schuld?
Zie daar de fundamentele vragen die ons zondagmiddag bezighouden!
Lees ter voorbereiding alvast Jesaja 53, Hebreeën 10 en zondag 5 en 6 uit de Heidelbergse Catechismus door aan de hand van de volgende vragen:
- Is de vraag: ‘Hoe kan de relatie tussen God en mij hersteld worden?’ voor jou een levensvraag? Of zit je juist met de vraag: Bestaat God?
- Noem voorbeelden dat Jezus echt mens en echt God is. Waarom zijn beide nodig?
- Kun je aangeven waarom de Bijbel zo belangrijk is als het gaat om onze verlossing en verzoening met God?
Pagina 1 van 112


