Meditatie

 

Op zoek naar vreugde in het ambt
Namens Jezus op bezoek

Het woord pastor betekent herder; pastoraal werk is dus letterlijk herderlijke zorg. We kennen allemaal wel het beeld uit de Bijbel van de herder, gebruikt voor de leiders van Israël maar ook van God Zelf en voor de Heere Jezus.
In 1 Petrus 5 vers 2 roept de apostel de ouderlingen op de kudde te hoeden en toezicht op haar te houden. Niet gedwongen, maar vrijwillig.
De hele gemeente wordt uitgenodigd voor ‘omzien naar elkaar’. Elke vorm waarin dat omzien gestalte krijgt, is dus pastoraat. Pastoraal bezoekwerk door ambtsdragers of bezoekvrijwilligers is een belangrijke vorm van pastoraat

Pastorale ouderlingen zijn de ouderlingen die, naast het dienst doen in de eredienst en leiding geven aan de gemeente, als hoofdtaak het pastoraat hebben voor een deel van de gemeente. Niet alleen rond belangrijke momenten in het leven, zoals geboorte, bediening van de doop, het afleggen van openbare belijdenis, ziekte, huwelijk en overlijden. Het zo genoemde reguliere pastoraat is er op gericht om binnen een periode ieder lid van de gemeente te hebben bezocht. Het initiatief hiervoor gaat uit van de wijkouderling. Ontvang hem dan in de Heere, met alle blijdschap(Fil. 2 vers 29). Maakt je je agenda hiervoor vrij?

Op bezoek; gezonden worden en omzien naar
In de Bijbel zien we dat de Herder gezonden is om naar de schapen om te zien. Pastoraat is dus de opdracht om, namens Jezus, de gemeenteleden op te zoeken. En dan krijgt huisbezoek een diepere lading. Als pastoraal ouderling word je gezonden door de Heeren Zelf en kom je namens Hem. Zoals Jezus is gezonden door de Vader, zo zendt Hij Zijn volgelingen uit in de kracht van de Heilige Geest.

Gesprek; persoonlijke omgang
De pastorale ontmoeting heeft normaal gesproken de vorm van een gesprek. Er is aandacht voor een persoon, voor een echtpaar of voor een gezin met kinderen.
De gesprekken van Jezus opgetekend in het Evangelie zijn een belangrijke inspiratiebron van het pastoraat. Jezus is geïnteresseerd in de persoonlijke levensomstandigheden van iemand. Zoals bijvoorbeeld bij Zacheüs, de Samaritaanse vrouw, de Emmaüsgangers. 
Onze persoonlijke verwachtingen, verlangens, teleurstellingen en tekortkomingen mogen naar voren komen. Een herder kent zijn schapen. Hij weet wat zij nodig hebben. Een pastor ziet vanuit het ambt, namens Jezus Zelf, om naar de kudde.
Daarbij is het goed om ervan bewust te zijn dat uitgesproken of niet uitgesproken het gesprek plaatsheeft voor Gods aangezicht. Namens Jezus op bezoek.

Een herder leidt en weidt de kudde. De herder brengt de kudde in gesprek met de woorden van God. Horen wij Zijn stem zoals deze tot ons komt ? In het bijzonder door de prediking.
Wat heeft de prediking teweeg gebracht, wat is de ‘vrucht van de prediking’?
Belangrijker dan wat wij van de preek vinden, is wat de preek van ons vindt.
Tijdens het huisbezoek mag het gaan over de vraag of je de stem van God hebt verstaan? En wat je ermee hebt gedaan? Om dieper af te steken en te spreken over de eigen omgang met God en de relatie met de Heere Jezus. Pastoraat vol van hoop.

De Emmaüsgangers
Een mooie geschiedenis. We kennen het wel. Jezus komt bij hen lopen en loopt met hen op. Jezus nodigt hen uit hun verhaal te delen, hun verwachtingen en hun teleurstellingen. Hij luistert naar hen.  Jezus laat daar vanuit de Schriften het licht van Gods woorden over schijnen.
Daarbij gaat Jezus zorgvuldig met hen om, geeft Hij ruimte om te spreken, maar is Hij ook kritisch. (‘onverstandige en tragen van hart’).
Wanneer Jezus bekend wordt in het breken van het brood is het duidelijk dat Hij al die tijd al bij hen was. Zo ontvangen zij nieuwe hoop, die ze ook met anderen delen. Geweldig als dat het gevolg is van een pastoraal gesprek, zodat je kunt zeggen: Jezus zelf was op bezoek.

Inleiding kerkenraadsvergadering 15 februari 2024 n.a.v. hoofdstuk 13 uit het boekje ‘Op zoek naar vreugde in het ambt’ door Engel Plug