Openbaring 2: brief aan de gemeente van Efeze.
Sterk: Ik ken uw werken
Zwak: Maar Ik heb tegen u
Kans: Bekeer u
Bedreiging: Zo niet
Wie overwint zal…
1.De brief aan de gemeente van Efeze begint met het noemen van de sterke punten.
Zoals in een goed evaluatiegesprek wordt met het positieve begonnen.
Jezus zegt: Ik ken uw werken, uw inspanning en uw volharding. Die inspanning, die volharding werd zichtbaar op twee punten.
-In de eerste plaats heeft de gemeente slechte mensen niet verdragen. Er waren namelijk Nikolaieten, van de sekte van ene Nikolaus, in de gemeente gekomen en die zeiden: wij hebben met de wet van God niet meer te maken, die is door Christus vervuld. En daarom zijn we vrij om mee te doen in een leven van sexuele losbandigheid en dronkenschap.
Wij zouden vandaag zeggen: liberale christenen.
Wel, de gemeente van Efeze heeft tegen die infiltratie van de wereld en het wereldse leven gestreden. Ze hebben de geesten beproefd of ze uit God zijn.
-Maar het was niet alleen de bedreiging van buitenaf waartegen ze hadden te vechten. Ook van binnenuit werden ze voortdurend bedreigd.
In de tweede plaats heeft de gemeente nee gezegd tegen mensen die zeiden dat ze apostelen waren, maar ondertussen brachten ze een leer die afweek van die van de apostelen. Ze brachten niet het Evangelie van JC en die gekruisigd.
Kort samengevat: de gemeente van Efeze was een gemeente die nee kon zeggen naar twee kanten: naar de kant van de wereld en naar de kant van de schijngodsdienst.
Zo streden ze in Efeze voor zuiverheid in leer en leven en dat kostte hen veel. Want daardoor kregen ze te maken met onbegrip en haat, met vervolging en verguizing en verachting.
Maar ze hebben dat alles verdragen, geduld, aanvaard. En de Heere Jezus waardeert die waakzaamheid in leer en leven. Want dat valt niet mee in een niet-christelijke omgeving.
Toen niet, en nu niet. Want ook in onze postmoderne cultuur vraagt christen-zijn volharding en duidelijk beleefd geloof.
Voorbeelden uit de krant en ander nieuws zijn hier illustratief. Als in allerlei media beweerd wordt dat Allah dezelfde is als onze God. Als gesteld wordt dat verzoening door een Ander niet nodig is, want je bent als mens helemaal ok.
Ik denk ook aan de klimaathype, de genderhype.
Dan moet je sterk in je schoenen staan om daar niet in mee te gaan. Om vast te houden aan het Bijbelse geloof zoals dat verwoord wordt in onze belijdenissen.
Maar Jezus waardeert het als sterk als wij als gemeente waakzaam zijn. Niet met alle winden meewaaien, niet te snel denken dat het wel betrouwbaar is als je Bijbelse klanken hoort.
2.Dat is het positieve van de gemeente van Efeze.
Het is een actieve gemeente, een rechtzinnige gemeente, zuiver in leer en leven.
Maar na de positieve opmerkingen die de Heere Jezus maakt, zegt Hij vervolgens: ‘maar Ik heb tegen u dat u uw eerste liefde hebt verlaten’. En daarbij valt het accent op ‘eerste’.
Wat is eerste liefde? Een totale overgave aan God. Jezus op de eerste plaats.
Voor de gemeente van Efeze is het die liefde die ze in het begin hadden voor de Heere Jezus.
Toen ze tot geloof gekomen waren onder Apollos en Paulus. Ze leefden vol vreugde uit de genade van God. En ze hadden een heerlijke verbondenheid met elkaar. Toen er dan ook in hun midden mensen opstonden met verkeerde leringen, was dat voor hen onverdraagzaam. Maar ze richten zich zo op die zuiverheid dat ze de Heere Jezus uit het oog verloren. De levende omgang met de Heere werd verwaarloosd.
En ik geloof zeker dat in elke preek Christus in het middelpunt stond en dat ze in hun liederen zongen over de Heere Jezus.
Ze oefenden zich niet meer om zich helemaal aan God over te geven en Hem zijn gang te laten gaan. God was niet meer de eerste in hun leven.
Stille tijd verdween. De liefde tot God en de naaste werd een sleur.
Herken je het? In het leven met de Heere? Het is zo dor en kil geworden.
Ja, als de liefde voor de Heere verkilt, verkilt ook de liefde voor elkaar. Zo was het ook in Efeze gegaan, door de strijd tegen de dwaalleer was de onderlinge liefde in de gemeente verkild.
Dat kunnen we opmaken uit wat er staat in vers 5: ‘doe de eerste werken’. Dat is een verwijzing naar de tijd van die eerste liefde. Met die eerste werken worden liefdewerken richting de naaste bedoeld, zoals die eerst in Efeze gevonden werden.
Mag ik eens vragen: hoe is het met uw liefde tot de Heere, en zijn er in jouw leven die eerste werken van de liefde?
Dat niet alleen aan u en mij gezien wordt dat we orthodox zijn, maar ook dat we enthousiast zijn, wat betekent vol van God?
3.Wat nodig is? Dit: ‘gedenk van welke hoogte u bent gevallen en bekeer u’, vers 5.
Gedenk, zegt Christus, denk aan de momenten dat Jezus op de eerste plaats stond in je leven.
Dat Hij de belangrijkste was.
En realiseer je hoever je van die eerste liefde bent afgedwaald, hoe duizelingwekkend je val.
Gedenk, ja en dan: bekeer je weer tot Mij. Bekeren, dat is je omdraaien. Naar de andere kant kijken, zodat je het kruis weer ziet. Zie Hem daar hangen, die geliefde Heiland, Hij had er alles voor over om u en jou te redden.
Kniel neer bij het kruis. Daar word je aangesloten op de Liefdebron. Daar ervaar je opnieuw die eerste liefde die je brengt tot die eerste werken. De liefde voor God en voor elkaar.
Bekeer u en doe de eerste werken.
4.Maar zo niet, als u zich niet bekeert, zegt Christus, dan kom Ik spoedig bij u en zal uw kandelaar van zijn plaats wegnemen.
Dat betekent niet anders dan dat de Heere Efeze bij zijn wederkomst zal schrappen uit de lijst van de gemeenten, als niet bij Hem behorend.
Bedreigend klinkt dat, beklemmend, ja dat is het ook.
Temeer als we bedenken dat er van Efeze niets meer over is dan alleen nog maar ruïnes.
En als ik er als toerist kom, ontmoet ik alleen nog moslims.
Nee, Gods Kerk zal op aarde niet helemaal verdwijnen, maar dat wil niet zeggen dat een gemeente niet kan ophouden te bestaan.
Dat zien we toch overal in ons land gebeuren op dit moment.
Kerken die gesloten worden, afgebroken, gemeenten die worden opgeheven omdat er geen aanwas meer is van jongeren.
5 Maar: wie overwint, zal ik te eten geven van de Boom des Levens die midden in het paradijs van God staat. Door de zonde werd de toegang tot deze boom versperd, maar God heeft een nieuwe levensboom geplant toen Zijn Zoon op deze aarde aan het kruis werd genageld.
En eten van de Boom des Levens, dat is leven van het kruis, dat is leven van de Heere Jezus en van Zijn liefde. En zo elke dag een stukje paradijs ervaren. Als een voorproef van Gods eeuwig paradijs.
Gehouden tijdens de eerste bezinnende KR vergadering op 10 oktober 2024