Jozua 1: 6
 
We staan op de drempel van een nieuw jaar: 2017.
Vragen kunnen opborrelen, wat zal het nieuwe jaar ons brengen? Misschien ziet u er tegenop wegens ziekte of afnemende krachten. Hoe moet het verder?  
Maar ook het tegenovergestelde kan waar zijn, dat je juist uitziet naar het nieuwe jaar.  U heeft mooie plannen gemaakt, misschien een huis gekocht of er is zicht op een nieuwe baan.
Jozua is Mozes opgevolgd en door de Heere zelf aangesteld. Met recht een goddelijke aanstelling. Geroepen om in Zijn dienst te gaan. Met de woorden: Wees sterk en moedig kun je zelfs uitgezonden worden voor de zending.
Het is geen gemakkelijke taak die Jozua op zijn schouders krijgt gelegd. Weet u nog hoe Mozes als leider van het volk geworsteld heeft om de Israëlieten door de woestijn te leiden? Jozua was erbij, hij heeft in de afgelopen 40 jaar alles vanaf de zijlijn meegemaakt. Het volk blonk niet uit in gehoorzaamheid, tijdens de reis door de woestijn lieten zij zich van een slechte kant zien. Jozua heeft gezien hoe Mozes het volk telkens weer gehoorzaamheid en vertrouwen moest leren. Het vertrouwen in de Heere en de gehoorzaamheid van Mozes werden ook op de proef gesteld. En nu staat het volk hier aan de oever van de rivier de Jordaan, deze scheidt het volk van het beloofde land. Het is een brede wild stromende rivier. Een rivier zo diep dat je er in kunt verdrinken. En Jozua krijgt de taak om het volk, inclusief vrouwen, kinderen en al het vee naar de andere kant te brengen. En dan het land te veroveren op alle vijanden. Hoe zal Jozua deze taak gaan volbrengen, gaat het lukken om met heel het volk door de Jordaan te trekken en vervolgens nog een oorlog te voeren? Het beloofde land Kanaän is bewoond en elke vierkante meter grond zal veroverd moeten worden.  
Al met al genoeg redenen die het leiderschap van Jozua bemoeilijken. De Heere laat Jozua echter niet aan z'n lot over, al direct bij de roeping in Jozua 1 geeft de Heere een rijke belofte. De belofte houdt in, dat de Heere Zelf het land geeft. Eigenlijk zegt Hij dat het volk het beloofde land alleen nog maar in ontvangst moet nemen. Lees maar in vers 3: Elke plaats die uw voetzool betreed heb Ik u gegeven. De Heere gaat verder en zegt dat bij de verovering van het land, alle vijanden verslagen zullen worden, zo lezen we in vers 5: Niemand zal tegen u standhouden. De hulp van de Heere is van kardinaal belang. Jozua heeft Hem nodig om Kanaän in te trekken.  
Wij hebben God ook nodig voor het nieuwe jaar. In eigen kracht zal dat niet lukken. Hij wil ook met u mee het nieuwe jaar ingaan. Is de hulp van de Heere als een soort van ondersteuning, net als bij een elektrische fiets? Op een elektrische fiets trap je zelf maar bij sterke tegenwind helpt de elektromotor je snelheid te houden. De hulp van de Heere is van een heel andere aard. De Heere helpt je niet een beetje, maar compleet.
Ik denk aan de val van Jericho in Jozua 6. Het waren niet de bazuinen, maar God zelf die de muren liet instorten.  
Bunyan spreekt in zijn boek "De Christenreis naar de eeuwigheid” over de doods-Jordaan. Dit is het laatste obstakel op weg naar het hemelrijk, of wel de fysieke dood die iedereen moet sterven. Wanneer echter het geloofsoog op Jezus is gericht zijn de wateren van de dood niet meer diep en kan een christen zonder veel moeite de overkant bereiken.
De aansporing "wees sterk en moedig" klinkt maar liefst driemaal aan het adres van Jozua. Het is geen oproep tot fitness of iets dergelijks. De Heere vraagt nauwgezet en getrouw te zijn. Aansluitend bij het tweede "wees sterk en moedig" wordt de wet genoemd. Gaan in de weg van de Heere, vraagt om een geordend leven, toegewijd aan God, met heel je wezen. Geen halfwas christenen. Jozua moet en mag staan in de belofte van de Heere. Hij mag de toekomst tegemoet gaan, levend vanuit de woorden van de Heere, die hem geroepen heeft. "Ik zal met u zijn" [1:5]. Dat betekent, niet in eigen kracht. Want hoe vaak staan wij met onze tekorten, zonden, gebrek aan vertrouwen de Heere juist in de weg. Zouden wij rustend op het fundament van de verzoening door de Heere Jezus Christus het nieuwe jaar in kunnen?

MS