– Lukas 3:1-20 – Thema: Point of no return
De uitdrukking “point of no return” is ontstaan als een technische term in de luchtvaart. De term verwijst naar het tijdstip en/of de locatie tijdens een vlucht waarop het vliegtuig niet langer voldoende brandstof heeft om terug te keren naar het oorspronkelijke vliegveld. Het kan zijn dat belangrijke beslissingen moeten worden genomen vóór het punt waarop geen terugkeer meer mogelijk is. Omdat het onveilig is om te keren en terug te vliegen. Een “point of no return” staat dus voor het punt waarop geen terugkeer meer mogelijk is.
Zo is ook het sacrament van de doop in het leven van een christen een point of no return. Het markeert een overgang. Je bent ondergedompeld in het water, het oude zondige leven ligt achter je, het is begraven met Christus. En het nieuwe leven ligt voor je. Je kunt niet meer terug achter je doop. Doe je dat wel, dan kun je niet anders dan verongelukken. Van allesbeslissend belang is daarom dat je weet wat je moet doen om te leven vanuit je doop.
In Lukas 3 wordt die vraag ‘wat moeten we doen?’ drie keer gesteld aan Johannes de Doper als hij bezig is met het dopen van zijn volksgenoten in de rivier de Jordaan. Hij vertelt hen dat ook kinderen van Abraham, kinderen van het verbond bekering nodig hebben. Dat je uit een goed kerkelijk nest komt, is geen bewijs van je bekering. Wij hebben allemaal een radicale verandering van richting nodig. Daarom roept Johannes zijn volk op om vanuit hun doop een nieuw leven te leiden van bekering (Lukas 3:8).
Vragen om je alvast voor te bereiden:
- ‘De doop is een point of no return’. Wat betekent dat voor jouzelf?
- Luther zei: “Toen onze Heere en Meester Jezus Christus zei: ‘Bekeer u’, wilde Hij dat het hele leven van zijn christenen een voortdurende bekering is”. Leg deze stelling uit. Wat roept het woord ‘bekering’ bij je op?
- Lees Lukas 3: 10-14. Vat Johannes’ oproep samen met minstens 5 kernwoorden. Kies daaruit één kernwoord waarmee jij zelf vooral aan de slag wilt gaan.