– Themadienst: ‘Mag God doden? – over geweld in de Bijbel’
Hij is één van de meest bekende schrijvers van Nederland: Maarten ‘t Hart. In een interview met De Telegraaf haalt Maarten 't Hart hard uit naar de Bijbel én christelijke politici. De schrijver zegt te beschikken over veel Bijbelkennis. "Als jongetje had ik mijn bibliotheekboek altijd al op donderdag uit en had ik, totdat ik het op zaterdag kon ruilen, niets meer te lezen. Van armoede pakte ik dan de Bijbel. Mooie verhalen, maar ook genocide wordt erin aanbevolen, er worden volken uitgeroeid, inclusief zuigelingen. De Bijbel is acht keer zo dik als de Koran en tachtig keer zo gewelddadig."
Een vraag die ik regelmatig van jongeren en ouderen krijg, is: wat is de bedoeling van al die verhalen in de Bijbel waarin wordt gemoord en gestraft, voor ons gevoel erger dan nodig is? Ik denk bijv. aan de opdracht van God in Deut. 7 om de Kanaänieten uit te roeien en de uitvoering daarvan in Jozua 6, 8 en 10.
Is het Nieuwe Testament niet heel anders? Dat zegt dat God liefde is. Hij verbiedt toch om mensen te doden in het zesde gebod?
Ja, maar is het terecht om zo’n groot verschil te maken tussen Oude en Nieuwe Testament?
Zondagmiddag denken we in de themadienst na over het thema: ‘mag God doden? Over God en geweld’. We doen dit n.a.v. onze serie over de tien geboden, waarbij het de laatste keer (op 4 februari j.l.) ging over de betekenis van het zesde gebod: ‘u zult niet doden’.
Lees van tevoren alvast: Genesis 15: 13-16, Deuteronomium 7: 1-8, Handelingen 5: 1-11 en Hebreeën 10: 25-31 en beantwoord de volgende vragen:
- Waarom hebben wij zo’n moeite met passages over oorlog en geweld in de Bijbel? We kijken wel naar video’s en films vol geweld en agressie…
- Waarom geeft God het volk Israël opdracht om in het beloofde land (Kanaӓn) alle volken die daar wonen uit te roeien?
- Is er ook een positieve kant aan het feit dat God het onrecht in deze wereld niet op zijn beloop laat, maar bestrijdt en zo recht doet?